Pracovat z domova. To přesně je snem mnoha zaměstnanců, jejichž práce je na pravidelné osmihodinové bázi. Někdy však existují chvíle, kdy je práce pouze z domova vyloženě nutná, a to i když jste zvyklí běžně pracovat někde v kanceláři. Faktem ovšem zůstává, že ne každý může doma odvádět stejně kvalitní výkon, jakého by byl schopen v kanceláři mezi kolegy. Následující tipy se vám můžou hodit, pokud v takové situaci jste!
1. Nastavte si svůj režim
Vybudování vlastní rutiny je jednou z největších výzev domácí kanceláře. Nejde jen o to, jestli vám vadí ranní vstávání, nebo byste raději spali déle a začali pracovat později. Určete si svou pracovní dobu jednoduše s ohledem na to, kdy potřebujete komunikovat s ostatními, nebo mít naopak klid.
Někteří lidé vstávají třeba ve čtyři hodiny ráno a téměř veškerou práci udělají zásadně ještě pod rouškou noci, aby měli volno přes den. Někteří to mají přesně naopak – pospí si klidně do pozdního odpoledne a práci se budou věnovat dlouho do noci.
V mnoha ohledech záleží jen na vás a vašem nastavení, zda jste noční sova, nebo ranní ptáče. V každém případě vyžaduje práce z domova nezbytnou disciplínu, včetně pravidelného a promyšleného režimu. Hlavně díky tomu totiž nebudete zbytečně odkládat úkoly, ale zároveň se ani nestanete workoholikem.
2. Oblečte se, jako byste šli normálně do práce
Práce z domova doslova vybízí, abyste seděli celý den v pyžamu nebo teplácích. Ano, je to sice pohodlné oblečení, ale na druhou stranu to jen vede k nižší morálce.
Nemusíte ve své nově vytvořené domácí kanceláři sedět vyloženě v obleku, ale zapomínat se převléct do jiného pracovního oblečení byste neměli. Už pouhá změna převleku vás psychicky naladí do produktivního režimu.
Můžeme to ale vzít i za druhý konec. Pyžama jsou navržena pro spánek, pokud tedy v nějakém pracujete a po celém dni jdete do postele, nemusí se váš mozek mentálně přepnout do odpočinkového režimu tak snadno. Přemýšlejte o svém pracovním oděvu na doma tak, abyste se cítili pohodlně a odhodlaně!
3. Vytvořte si osobní pracovní prostor
Co takhle pracovat z postele? No, není to tak dobrý nápad, jak se může na první pohled zdát. Kvůli tomu, že postel slouží primárně ke spaní, není vhodná pro práci z hlediska pohodlí.
Na tabletu sice můžete odpovědět na několik e-mailů, ale pokud máte před sebou celý pracovní den, potřebujete pohodlné místo, kde vás nikdo nebude rušit. Není nutné zařídit celou místnost jako studovnu, plně postačí pouze dobře vybavený pracovní koutek.
Měli byste tam mít dostatek prostoru, světla a pokojovou teplotu. Základem je stabilní stůl a vysoce kvalitní židle, protože zdraví je vždy na prvním místě. Dokonce i samotný přesun do tohoto prostoru nastartuje vaši pracovní náladu!
4. Rozdělte svou práci do bloků
Nepokoušejte se dělat všechno najednou. Rozdělte svou práci do jednotlivých bloků a postupujte podle nich. Nejprve se ale snažte vypozorovat, co sedí právě vám – zjistíte například, že ráno jste lepší v plánování strategií, nebo ve vymýšlení nových produktů. Naopak odpoledne vám půjde lépe komunikace, takže si v tento čas vytvoříte blok třeba na telefonování s ostatními apod.
Pokud jste ranní ptáče – dejte se do práce ráno. Odpoledne a večer budete mít tím pádem volný čas na kulturu, sport nebo rodinu. Na druhou stranu, pokud po probuzení nemáte zrovna moc energie, udělejte potřebné pochůzky, projděte se a poté začněte teprve pracovat.
Chcete-li začít, stačí jednoduchá tabulka se seznamem úkolů a termíny, do kterých byste je měli splnit. K měření času postačí klidně mobilní telefon.
5. Vypněte aplikace, které pro práci nepotřebujete
Nemusíte být stále online. Během pracovní doby jednoduše vypněte na svém počítači a telefonu všechny aplikace, které nutně nepotřebujete. Přinejmenším vás jejich oznámení nebudou rušit od práce.
To platí nejen pro sociální sítě, které používáte k zábavě a komunikaci s přáteli, ale také pro obchodní komunikační kanály. Samozřejmě – někdy musíte urgentně vyřešit e-mail, nebo zprávu od kolegy, ale stanovte si čas, kdy se budete zabývat svou běžnou pracovní agendou a tyto věci s ostatními vyřešíte poté.
Chcete-li pracovat z domova, budete potřebovat silnou vůli a motivaci. Pokud tyto vlastnosti nemáte, celý home office se stane jednou velkou noční můrou. Vždy ale můžete trénovat a zkoušet to, dokud si tyto vlastnosti a návyky dostatečně neosvojíte!